Monday, April 21, 2014

HUTAN LIPUR PELAJARAN, HULU SELANGOR.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam kepada Baginda Rasulullah saw.

" Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Umar r.a, berkata : Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda,maksudnya : ' Islam itu didirikan atas lima ( pekara ) - Menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya Muhammad itu Rasulullah, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, naik haji ke Baitullah dan puasa sebulan Ramadhan. "

 Ronda-ronda di Hulu Selangor.
Saya teringin ke kolam ternak udang galah, tapi akhirnya hanya jumpa kolam memancing udang di Ulu Yam.

Ronda-ronda lagi.

Daripada Ummul Mukminin, Ummi Abdullah Aisyah r.a. katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW MAKSUDNYA: ' Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu dalam agama yang bukan darinya adalah tertolak ', ~ diriwayatkan dari Al-Bukhari dan Muslim. Dan pada riwayat yang lain oleh Imam Muslim : " Barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan yang tidak dari perintah kami, maka ia adalah tertolak. "
Kami menemui papan tanda ke Hutan Lipur arah ke Genting Highland.
 Dari Abu Ruqayah Tamim bin Aus Ad-Dhari r.a, bahawasanya Nabi SAW bersabda maksudnya : ' Agama itu adalah nasihat. ' Kami sekelian bertanya : ' Untuk siapa ? ' Maka jawab Rasulullah SAW : ' Bagi Allah, kitabNya, RasulNya dan bagi penganjur-penganjur kaum Muslimin dan orang awamnya. '
Alhamdulillah, akhirnya kami tiba.
Kami temui ini di jalan masuk ke hitan libur ini.
Kena jalan sikit ...
Subhanallah, cantinya!

 Dari Abu Hurairah Abdul Rahman bin Sakhar r.a : " Bahawa saya mendengar Rasulullah SAW bersabda maksudnya: ' Apa yang aku larang kamu lakukan maka hendaklah kamu tinggalkannya, dan apa yang aku perintahkan kamu lakukan hendaklah kamu lakukan sekadar kemampuan kamu. Sesungguhnya telah binasa umat-umat yang sebelum kamu disebabkan terlalu banyak bertanya serta pertelingkahan mereka terhadap Nabi-Nabi mereka.


Dari Abu Muhammad, Al-Hasan bin Ali bin Abu Talib, cucu Rasulullah SAW dan kesayangannya r.a yang berkata : " Aku menghafal dari Rasulullah SAW maksudnya: ' Tinggalkanlah apa yang meragukanmu kepada yang tiada meragukanmu.
Dari Abu Hurairah r.a katanya: " Telah bersabda Rasulullah SAW maksudnya: " Sebaik-baik Islam sesaorang itu adalah peninggalannya tentang apa yang tiada kena mengena dengannya.

 Dari Ibnu Mas'ud r.a, katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW  maksudnya: ' Tiada dihalalkan darah seorang Muslim, kecuali atas satu dari tiga sebab ; janda yang berzina, jiwa dengan jiwa ( membunuh tanpa hak ) dan orang yang meninggalkan agamanya, yang memisahkan diri dari jemaah.'
Alhamdulillah, dapat rendam kaki di sini. Sejuk sungguh!

Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda maksudnya : " Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah berkata yang baik atau berdiam diri. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah berbuat baik kepada jiran tetangganya. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah menghormati tetamunya. 
 Dari Abi Ya'la Syaddad bin Aus r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya: " Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berihsan ( menyempurnakan sesuatu dengan baik ) terhadap semua pekara. Seandainya kamu membunuh, maka bunuhlah secara sempurna, dan apabila menyembelih maka elukkanlah penyembelihan. Hendaklah sesaorang kamu menajamkan mata pisaunya dan merehatkan penyembelihannya. "


 Dari Abu Dzar, Jundub bin Junadah dan Abu Abdul Rahman, Muaz bin Jabal r.a, dari Rasulullah SAW, sabdanya maksud: " Bertaqwalah kepada Allah di mana saja engkau berada. Iringkanlah perbuatan jahat itu dengan perbuatan baik, mudah-mudahan yang baik itu akan memadam yang jahat. Dan berperangai kepada manusia dengan dengan perangai yang bagus. "
Saya kata sambil main-main air tu, ambil wudhu sekali...
 Dari Abu Mas'ud, Uqbah bin Amru Al-Anshari Al-Badri r.a, katanya : " Telah bersabda Rasulullah SAW maksudnya: ' Di antara sabda para Nabi yang terdahulu yang masih dipakai untuk orang ramai ( sehingga kini ) ialah : Jika engkau tiada malu, buatlah sesuka hati kamu

 Dari Abu Amru dan dikatakan pula dari Abi Amrah Sufyan bin Abdullah r.a, katanya : " Saya pernah bertanya Rasulullah SAW : Ajarkanlah kepadaku suatu ajaran mengenai Islam, yang tidak akan aku tanyakan lagi daripadanya akan seorang yang selain daripada engkau. Sabda Rasulullah SAW maksudnya: ' Katakanlah, aku beriman kepada Allah, kemudian hendaklah engkau beristiqamah.' "
 Dari Abu Abdullah, Jabir bin Abdullah Al-Anshari r.a, bahawasanya telah bertanya seorang lelaki kepada Rasulullah SAW : " Apa pendapatmu jika saya menunaikan semua sembahyang fardhu, dan aku berpuasa sebulan Ramadhan, dan aku halalkan yang halal dan aku haramkan yang haram, dan aku tidak menambahkan suatu atas demikian itu, adakah aku masuk syurga? Jawab Rasulullah SAW maksudnya: Ya. "



Dari Abu Malik Al-Hariths bin Ashim Al-Ashya'ri r.a, katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW maksudnya: ' Suci itu sebahagian daripada iman, dan Alhamdullilah memenuhi timbangan, dan Subhanallah Wal-Hamdullilah pula akan memenuhi ruang antara langit dan bumi. Dan sembahyang itu cahaya, dan sedekah itu bukti, dan sabar itu sinaran dan Al-Quran itu dalil bagimu atau atasmu. Setiap manusia berusaha, ada yang menjual dirinya, ada yang memeliharanya dan ada yang membinasakannya. '



Alhamdulillah.


SEBARKAN SENYUM SEBARKAN SALAM
CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.

Sunday, April 20, 2014

MAHU BELAJAR DI DARUL QURAN, JAKIM, KUALA KUBU BHARU?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam kepada Baginda Rasululah saw.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap
orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka
hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu
mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke
arah perkara yang ditujuinya itu.
Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn
Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim
al-Qusyairie al-Naisaburi
Sebenarnya Amirah Madihah ada temuduga untuk masuk ke Darul Quran. Jadi kami  pun ke sana, bertolak  jam 4.50 pagi dan tiba  jam 6.15 pagi. Ketika itu jemaah masjid baru saja selesai menunaikan sembahyang subuh
-
.Keindahan pemandangan di Darul Quran jam 7.0 pagi.

-

Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.
(maksud surah Taha 20:2)
Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah. Allah
(maksud surah Taha 20:3)
 (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.
(maksud surah Taha 20:4

 Dia lah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi.
(Taha 20:6) |
Asrama lelaki.
-
 Dan jika engkau menyaringkan suara dengan doa permohonanmu, (maka yang demikian tidaklah perlu), kerana sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia dan segala yang tersembunyi.
(maksud surah Taha 20:7
Masjid di tepian tasik.
-
 Allah! Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, bagiNyalah segala nama yang baik.
(Taha 20:8)
Selepas sembahyang subuh kami ke kantin.

 Jam 7.40 pagi kami ke dewan untuk sesi ujian bertulis.
 30 soalan untuk Bahasa Arab Tinggi, 30 soalan  tajwid dan 40 soalan psikologi.
Sebahagian besar calon adalah lelaki. Dikhabarkan seramai 4 ribu yang memohon dan 350 orang yang berjaya untuk temuduga.


Selesai sesi ujian bertulis ke sesi menghafaz pula.  45 minit masa diberi untuk menghafaz satu muka surah yang dipilih oleh Darul Quran.

Sementara Amirah di Darul Quran, kami ronda-ronda sekitar Kuala Kubu Bharu.
Hulu Yam.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tiap-tiap seorang (di antara kita) sedang menunggu; maka tunggulah kamu! Kemudian kamu akan mengetahui kelak siapakah orang-orang yang berada atas jalan yang lurus, dan juga siapa yang mendapat petunjuk".
(maksud ayat Taha 20:135

Jam 12.30 berakhir sudah sesi temuduga.
Moga berjaya, insyaAllah.
( Amirah bersaing dengan mereka yang sudah hafaz Quran!)

-
SEBARKAN SENYUM SEBARKAN SALAM
SEBARKAN KASIH SAYANG.

Monday, April 14, 2014

MOHON SUMBANGAN - MISI KEMANUSIAAN KE SRI LANKA.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam buat Baginda Rasulullah saw.


Daripada Anas bin Malik r.a, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Tidak beriman (sempurna)
seseorang kamu sehinggalah ia mengasihi kebaikan untuk saudaranya sebagaimana ia mengasihi kebaikan untuk dirinya sendiri.”

(Al-Bukhari, Muslim, Abu ‘Uwanah, an-Nasai, at-Tirmidzi, ad-Darimi, Ibnu Majah, Ath-Thayalisi dan Ahmad)
Alhamdulillah 15 anak-anak dari Kolej Mara Banting ingin melakukan misi kemanusian ke Sri Lanka pada 25 hb Mei ini (untuk penduduk Islam). Tiket penerbangan dengan Air Asia sudah pun ditempah dengan duit poket sendiri.

2:261. Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir: seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui.
(maksud ayat 261 surah Al Baqarah)


2:262. Orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang dinafkahkannya itu dengan menyebut-nyebut pemberiannya dan dengan tidak menyakiti (perasaan si penerima), mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
(maksud ayat 262 surah Al Baqarah)
Mereka menjual baju T, melukis, menjual air minuman dan apa sahaja yang terdaya di Kolej dan di luar. Mereka juga meminta sumbangan daripada orang ramai dan syarikat.

instagram : http://instagram.com/bridgetolanka
facebook: fb.com/bridgetolanka

Justeru saya bagi pihak anak-anak ini memohon sumbangan daripada sahabat-sahabat bagi tujuan di atas.
Hanya Allah sahaja yang membalas jasa baik kalian.

No untuk dihubungi:
Whatsapp Fairuz 017 7498589
Whatapp Alia 017 2698335
-
Akaun Bendahari - Alia 
BSN - 101 00 29 00059 2312



Terima kasih banyak-banyak.


Sabtu ini juga mereka akan adakan KOTAK SENI - sebuah art exhibition & auction di Red Bungalow berdekatan KLCC.


Kalau berkesempatan bolehlah singgah.

SEBARKAN SENYUM SEBARKAN SALAM
CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.

Thursday, April 10, 2014

REPUBLIK TAMAN HIJAU

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam kepada Baginda Rasulullah saw.
'Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah ( dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang akan menyusahkannya.) Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya.
Dan (ingatlah) sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya( untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya, Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.'
(maksud ayat 2,3 surah aT Talak)

Berpagi-pagi meninjau taman.
Kucing jiran berlari-lari sambil merenung saya.
Rama-rama menari.
Tupai melompat mencuri buah longan.
Burung-burung pun berkicau sana sini.
-
Saya teringat Dato Abdullah Al Hadi Bangi  memberi makanan kepada burung-burung yang berkunjung ke rumahnya setiap pagi dan petang. Pagi antara jam 7-8 anggaran 50 ekor burung akan ke kediamannya.. Beliau membeli beras hancur 5 kilo untuk 4 hari bagi tujuan tersebut!
Begitu juga dengan bunga, beliau mewakafkan bunga cempaka di luar pagar. Jadi sesiapa pun tidak segan silu memetiknya. Beliau memasang papan tanda- wakaf!
Saya memang terharu dengan kesungguhan Dato'.
Dulu saya kata belalang ni sahabat saya. Rupanya ia perosak tanaman. Alah banyak manalah yang belalang makan.

Tebu ni hanya serumpun, tapi menjadi sangat.
Siapa teringin jom...

Akar Dani mula berbunga kembali.
Letaknya di tepi pagar.
Walau sepokok, kedondong ini terus berbakti tidak henti-henti.
Rumpun kucai pun tahan lama, berpuluh kali di potong ,ia masih lagi berbakti.
Mangga baru berbunga.
Kelapa nan sebatang.
Saya baru menanam pokok hiasan di kelilingnya.
Limau nipis.
Pokok yang baru saya tanam.
Saya cantas pandan , tinggal yang anak-anak sahaja.
Peria yang dah tua. Tak sampai hati nak membuangnya. Ia masih berbuah.
Tengok pagar saya dah retak!
-
Alhamdulillah.

'Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh disediakan bagi mereka SYURGA-SYURGA FIRDAUS sebagai tempat tetamu ( yang serba mewah). Mereka kekal di dalamnya dengan tidak ingin berpindah darinya.
(maksud ayat 107,108 surah Al Kahfi)

SEBARKAN SENYUM SEBARKAN SALAM
CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.


Sahabat Rasulullah saw.
AMMAR BIN YASIR

Keluarga Yasir diseksa dan dibunuh. Rasulullah saw mendoakan keluarga Yasir ditempatkan di Jannah Allah. Rasulullah saw sering melawat tempat di mana Ammar dan keluarganya diseksa dan mendoakan kebaikan.
Ammar sering dipuji oleh Rasulullah saw kerana kecekalan dan ketabahannya menanggung seksaan.

Berperang bersama Rasulullah saw dalam perang Badar, Uhud, Khandak dan Tabuk.
Malah selepas kewafatan Rasulullah saw pun, Ammar teus menyertai peperangan.
Al Fatihah.